Loadshedding, Addo's & the Big Pineapple - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Dieuwke Vries - WaarBenJij.nu Loadshedding, Addo's & the Big Pineapple - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Dieuwke Vries - WaarBenJij.nu

Loadshedding, Addo's & the Big Pineapple

Blijf op de hoogte en volg Dieuwke

18 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Goedemorgen!

Hier weer even een update uit het mooie ZA! Het is trouwens echt niet te geloven dat ik nu al aan mijn derde week hier begin.. Ze zeggen altijd ‘time flies when you’re having fun’, nou dat gaat het hier zeker!

Vorige week maandag begon de week weer vroeg, aangezien we om 8 uur weer op school werden verwacht. ’s Middags zijn Liesa en ik begonnen met INSANITY, en laten we zeggen dat het best ‘insane’ is, aangezien we de volgende dag(en) vrij hevige spierpijn hadden. Maar het is allemaal voor het goede doel, omdat we niet vijftien kilo zwaarder terug willen komen in Nederland :)

Dinsdag hebben we voor het eerst te maken gekregen met ‘’loadshedding’’. Ik weet nog steeds niet precies wat het is, maar ik heb me laten vertellen dat hier in ZA eigenlijk veel te veel stroom geproduceerd wordt, en dat die generatoren dat eigenlijk niet aan kunnen. Daarom wordt er eens in de zoveel tijd de stroom een tijdje afgesloten, zodat die generatoren weer een beetje bij kunnen komen. Dus toen we aan het avondeten waren (om 18:15) hoorden we dat om 19:00 de stroom eraf zou gaan. Dij wij snel naar onze kamer en op de turbo douchen. Uiteindelijk waren we beide net klaar toen de stroom eraf ging. Dan is het toch best donker, ook omdat het hier winter is en het vanaf 18:30 pikkedonker is. Al met al heeft de loadshedding ongeveer 2, 2,5 uur geduurd, en dat viel dus uiteindelijk wel mee. ’s Avonds hebben liesa en ik film gekeken op de laptop, dus wij hebben ons wel vermaakt.

Woensdag waren we vrij, maar zijn we eigenlijk de hele dag wel wat met school bezig geweest. Toen we ’s avonds op school aan het eten waren, kregen we een erge leuke mededeling. Blijkbaar heb je hier in ZA prepaid-stroom, en is dat heel erg normaal. Dit werkt precies hetzelfde als prepaid-beltegoed: je betaalt voor een bepaald aantal, en wanneer dat aantal bereikt is stopt het. Voordat je dan weer kunt bellen moet je weer opnieuw beltegoed opwaarderen. Ik denk dat je het al ziet aankomen: dit werkt dus precies hetzelfde met stroom hier! Onze leuke housemanager van was even vergeten om de stroom op te waarderen, dus hadden we woensdagavond onverwachts helemaal GEEN stroom. TIA! Gelukkig is woensdagavond hier de ‘’stap-avond’’ en dus zijn we maar naar Ferry’s & Snorts geweest voor wat afleiding haha. Donderdagochtend om 11:00 uur hadden we pas weer stroom, dus dan wordt je toch even op de feiten gedrukt dat stroom toch erg handig is!

In tegenstelling tot Nederland, wordt hemelvaart hier blijkbaar niet gevierd. Dus wij hadden donderdag gewoon nog een schooldag. Vrijdag waren we weer eens vrij en dus was het alweer weekend! Dit weekend ging de reis naar Port-Elizabeth (PE). Na ongeveer twee uur rijden kwamen we aan in Uitenhage, een plaats dichtbij PE waar ons hostel zou staan op Cuylerstreet 44. We zijn denk ik 20 minuten aan het zoeken geweest en konden maar geen nummer 44 vinden. Ook de mensen op straat hadden nog nooit van het ‘’Jikileza’’ hostel gehoord. Wat bleek, er was ook een Cuylerstreet 44 in PE zelf.. Dus we zaten gewoon helemaal verkeerd! Een weekendje weg kan bij ons dus ook nooit normaal gaan, er gebeurt elke keer wel wat!

Maar goed, we zijn toen naar PE gereden en konden ons hostel redelijk gemakkelijk vinden. ’s Avonds zijn we uiteten geweest bij Angelo’s , en hebben we echt heerlijk gegeten! Het was zoveel, en zó lekker, dat we ons toetje niet op konden. Gelukkig hebben ze hier de welbekende ‘’doggy-bags’’ (dit is hier erg normaal en in elk restaurant kun je je eten wat je eigenlijk niet meer op kunt mee naar huis nemen). Toen we die avond terug reden naar ons hostel, waren er ineens overal politie en militairen met grote geweren op straat. Zelf had ik echt het idee of er ergens een bommelding was, aangezien er zoveel militairen rondliepen, en hier en daar wat van die legervoertuigen geparkeerd stonden. Uiteindelijk viel het allemaal mee: het bleek om een grote verkeerscontrole te gaan waarbij alles en iedereen gecontroleerd werd. Wij hadden niks bij ons, behalve onze doggy-bags met cheesecake en dus konden zo doorrijden. Die avond hebben we in de bar van ons hostel nog een drankje gedaan en nog wat Zuid-Afrikaanse dans-tips gekregen. Ook hebben we de locals het vliegenlied en de macarena geleerd. Al met al dus een erg gezellige avond gehad.

De volgende ochtend was het zover! We gingen op safari naar Addo’s Elephant Park! Om kwart voor negen arriveerden we in het park, en we zijn er tot ongeveer half 6 ’s avonds geweest. In dit park kon je op safari met je eigen auto, en zelf de route bedenken. Er was een grote weg zeg maar die van boven naar beneden ging, maar steeds aan de zijkant waren er rondjes waar je ook langs kon reden. We hebben alle rondjes en routes gedaan die er waren en kunnen dus zeggen dat we ongeveer alles in het park hebben gezien! In het begin van onze safari zagen we alleen maar wilde zwijnen (in Lion King termen: pumba’s). Gelukkig hebben we later ook olifanten, stokstaartjes, buffels, zebra’s, hyena’s, struisvogels, impala’s, lesbokken en zelfs een lynx gezien! Het was echt een super leuke en gezellige dag! Na de safari zijn we nog een keer uiteten geweest en ’s avonds was iedereen eigenlijk doodop, dus zijn we niet al te laat gaan slapen.

Zondag ochtend zijn we eerst nog naar een winkelcentrum in PE geweest. Daarna zijn we weer richting Port Alfred gereden. Onderweg hebben we nog een pit-stop gehad bij ‘’the big Pineapple’’. Zoals je op de foto’s op Facebook wel kon zien ,was dit een vrij groot oranje ding, die een beetje op de ananas van Spongebob lijkt. Eigenlijk is het een heel erg lelijk ding, maar ik kan ook deze bezienswaardigheid van mijn bucketlist afstrepen. We hebben de dag afgesloten met een cocktail bij Barmuda’s, wat ongeveer een kwartiertje/twintig minuutjes lopen is vanaf de campus hier.

Volgend weekend dan gaan we naar Jeffrey’s Bay, waar we zullen gaan surfen, ziplinen & sandboarden. Ik ben benieuwd wat dat gaat worden..

Veel liefs & tot snel!
xx Dieuwke

• 18 Mei 2015 - 23:23

Maaike:

Hè dieuwke, wer hartstikke leuk om te lesen. Do beleafst wat!
    Genietsje fan elke dei!