This is Africa - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Dieuwke Vries - WaarBenJij.nu This is Africa - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Dieuwke Vries - WaarBenJij.nu

This is Africa

Blijf op de hoogte en volg Dieuwke

05 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Hoi iedereen!

Hier is ie dan, m’n allereerste blog ooit! Ik heb geen idee of ik dit de komende weken ga volhouden, maar ik ga het gewoon proberen. We zitten nu vier dagen in Afrika, waarvan 1 nachtje in Johannesburg en 3 dagen op de campus hier in Port Alfred. Mandy, Liesa en ik vertrokken afgelopen vrijdag om half 11 in de ochtend vanaf Amsterdam. We arriveerden om kwart over 9 ’s avonds aan in Johannesburg, en de vlucht zelf was erg relaxed en we hebben geen last gehad van turbulentie of iets. Nadat we de koffers hadden opgehaald liepen we naar de bus terminal waar een busje van het Guest House ons ophaalde en ons naar de kamers bracht.
De volgende ochtend bracht dit busje ons ook weer naar het vliegveld toe, en na een tijdje wachten bij de gate bleek dat onze vlucht vertraging had door een of andere technische storing van het vliegtuig. Na een uur wachten konden we instappen en na anderhalf uur vliegen, arriveerden we in Port Elizabeth. Daar stond een medewerker van Stenden en een aantal andere studenten van Stenden ons op te wachten. Wij waren de laatste op de lijst en we konden dan ook meteen in het busje stappen en aan de laatste lootjes van onze reis beginnen. Na een busrit van 2 uur kwamen we in Port Alfred aan. Onderweg kon ik echt merken dat ik niet meer in Nederland was, wat zag het landschap er anders uit! Allemaal bergen en de snelweg ging dan ook op en neer, neer en op. Maar ook het verkeersgedrag is hier heel erg anders, er lopen best vaak mensen naast de snelweg die willen meeliften, met een bordje in hun handen met de gewenste plaats van bestemming. Ook fietsen er hier en daar zelfs Afrikanen op de snelweg, het kan hier gewoon allemaal!

Er wordt hier vaak de term ‘TIA’ gebruikt, wat staat voor ‘’This Is Africa’’, nou dat hebben we gemerkt! Bij aankomst zat er een man op ons te wachten die ons vertelde met wie we op een kamer zaten en in welk huis, en tijdens dat hij dit vertelde moest hij de sleutel van die kamer zoeken, die op een grote bult kris kras door elkaar heen lagen. Dus telkens als iemand zijn naam accommodatie hoorde, werd er eerst nog naar de sleutel gezocht. Toen we dan eindelijk onze sleutel hadden ontvangen gingen we naar onze kamer. En op het moment dat ik de sleutel in het slot wilde steken, deed iemand in de kamer de gordijnen open! Het bleek dus dat er nog iemand in onze kamer zat en dat die de volgende morgen pas zou vertrekken. Een echt TIA momentje dus! Na veel heen en weer gebel was de oplossing om voor de eerste nacht in de kamer van iemand anders te slapen (die toen nog op vakantie was). Dus al met al hadden we onderdak . ’s Avonds zijn we nog naar de enige ‘’kroeg’’ hier in de buurt geweest, ‘Ferry’s’. De stap tijden zijn hier nogal anders, doordeweeks begint het al om 9 uur en duurt dit tot 12. In het weekend duurt het iets langer en is het uiterlijk 2 uur afgelopen.

De volgende morgen ging het meisje uit de voor ons aangewezen kamer en dus konden we beginnen met uitpakken. Verder zijn we die middag nog naar het strand geweest. Maandag hadden we een aantal informatie lessen, over veiligheid, hoe de bibliotheek werkte en over de computer systemen hier. Ook kregen we een lesje in ‘Xhosa’, wat een van de 12 talen in Zuid-Afrika is. En als laatste hebben we nog een mini-tour gehad door Port Alfred zelf. Verder zijn we nog naar de supermarkt gelopen, en dat is toch best wel even een dingetje.. Voordat we in het ‘’centrum’’ van Port Alfred komen moeten we eerst een berg op & af, en dat valt met een tas vol boodschappen toch wel een beetje tegen...

Vandaag hebben we eigenlijk niet zoveel gedaan, we moesten nog wat papieren invullen voor de administratie hier en we hebben traditioneel Zuid-Afrikaans eten geproefd. Er zat een erg lekkere taart tussen, een soort van bonenpap, iets met zure melk, schapenmaag en een kippenpoot. En nee niet een kippenpoot zoals we het in Nederland kennen: eentje met nagels en al.. Dus dat was toch wel even slikken toen we dat zagen, maar ik liet me niet kennen en heb een stukje geproefd! (al was het echt een mini-mini-mini stukje, en het proefde ook nog eens naar kip). Verder hebben we vandaag plannen gemaakt voor komend weekend. We gaan waarschijnlijk een auto huren en naar Port Elizabeth en naar Addo’s Elephant Park. Hoe en wat, dat horen jullie nog wel. Verder hebben we woensdag onze allereerste echte les en gaan we donderdag nog naar een Township toe hier in de buurt.

Tot snel!
xx Dieuwke

• 05 Mei 2015 - 20:41

Meline:

Zo dieuwke dat klinkt als een leuke eerste indruk. Wat zul jij de komende weken relaxed worden met al die Afrikanen om je heen!! Want dat heeft ook zo z'n voordelen soms...veel plezier in Addo komend weekend, die olifanten ga je zeker zien daar....groetjes vanuit een regenachtig en zeer waaierig Akkrum

• 05 Mei 2015 - 20:43

Bokje :

hey Dieuwke wat een mooi verslag en zo kunnen we je goed in je doen en laten volgen
    hier was het vandaag wat regenachtig dat het bevrijding festival heeft het niet heel erg goed getroffen
    maar aan de andere kant die van groningen en assen waren i.v.m. het weer afgelast dus beter iets dan niets
    in het oosten van groningen waren hagelstenen van 6 cm doorsnee
    hier in warten kwam een colonne van 28 leger auto s langs en dat was ook leuk om even bij te kijken
    van af deze kant een fijne week toegewenst

• 05 Mei 2015 - 22:16

Hendrikje:

Moai dat wy sa op de hichte bliuwe kinne fan al dyn belevenissen Dieuwke.

• 05 Mei 2015 - 22:18

Corrie:

Mooi dat je een blog schrijft over je belevenissen, dan hoeven wij niet zover van huis ...... Nee hoor grapje dit avontuur van jou zou ik ook wel willen beleven dus daarom erg benieuwd naar jou belevenissen. Leuk dat je het ook op FB post dan weten we wanneer er weer een nieuwe blog is. Kijk uit naar je volgende TIA momenten !

• 06 Mei 2015 - 16:36

Saapke:

Leuk Dieuwke sa'n ferhaal. Gean sa troch en genietsje derfan.

Tags: Afrika