Dassies, Blackwater Tubing & Tsitsikamma - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Dieuwke Vries - WaarBenJij.nu Dassies, Blackwater Tubing & Tsitsikamma - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Dieuwke Vries - WaarBenJij.nu

Dassies, Blackwater Tubing & Tsitsikamma

Blijf op de hoogte en volg Dieuwke

03 Juni 2015 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Hallo iedereen!

Hier weer even een verslagje van vorige week. Afgelopen weekend gingen we met z’n vijven, dit keer zonder Mandy omdat haar ouders vorige week hier zijn gekomen, maar met Janine, naar Tsitsikamma! We vertrokken vrijdag rond 1 uur, en kwamen ’s middags rond een uur of 5 aan bij ons hostel: Tube ’n Axe. Janine was hier al drie keer eerder geweest en kon ons dus alles vertellen over het hostel en de omgeving. Die avond hebben we traditioneel Zuid-Afrikaans gegeten: ‘Potjie’, wat een soort van stoofpotje was met lam, rijst en hier en daar een paar worteltjes. Prima te eten! Buiten bij het hostel was een soort veranda met in het midden een rond gat met ruimte voor een kampvuur. Hierbij hebben we ’s avonds heerlijk gezeten & het weekend ingeluid met ‘Hunters Dry’, wat een cider is (en misschien het meest vergelijkbaar is met Jillz maar dan zonder een duidelijke appelsmaak). Nu ik toch over drankjes schrijf, is het misschien leuk om te vertellen dat ze hier hele andere dingen drinken dan in NL. ‘Creme Soda’ is een erg bekende frisdrank, en schijnt goed te zijn tegen een kater. De smaak kan ik eigenlijk met niks anders vergelijken, dus als je benieuwd bent naar de smaak zul je toch echt zelf naar ZA moeten komen! Ook heb ik ‘Rootbeer’ gedronken, wat ook een soort frisdrank is, en naar tandpasta smaakt! Heel erg verrassend allemaal..

Terug naar het weekend! Zaterdag gingen we blackwater tuben in een riviertje dat uiteindelijk uitkwam bij de Indische Oceaan. We kregen een wetsuit aan en een soort zwemband, en de bedoeling was dat je in die band ging zitten, en moest peddelen met je armen. Als we dan weer een stuk verder gepeddeld hadden, moesten we het water uit, klommen we over stenen en rotsen, net zover totdat we weer het water in konden. Uiteindelijk, moesten we naar zee peddelen, en dat was toch best zwaar, aangezien de zee landinwaarts stroomde, en wij de andere kant op moesten.. Vermoeiend, maar erg leuk om een keer gedaan te hebben! Die avond hebben we eigenlijk niet veel meer gedaan. Iedereen was kapot van het watertuben, dus hebben we in het hostel gegeten, een paar potjes gepooled, tafelvoetbal gespeeld, en bij het kampvuur gezeten.

Omdat de weersvoorspelling voor zondag erg slecht was (het zou de hele dag gaan regenen), en omdat de anderen nog steeds spierpijn hadden van het watertuben zijn ze niet meer gaan bungeejumpen. Achteraf viel het weer ontzettend mee: daarom zijn we maar naar het Tsitsikamma National Park gegaan en besloten we om te gaan hiken (eigenlijk is het gewoon wandelen, maar dan wat actiever aangezien we wat heuvels op en af moesten en zelfs hier en daar moesten klimmen). Onderweg zijn we over een soort van touwbrug gelopen en hebben we een heuse berg beklommen! Dit als opwarmertje voor de Tafelberg in Kaapstad, die over een paar weken op de planning staat. Verder hebben we ‘dassies’ gespot, wat eigenlijk een soort van grote hamsters zijn en het formaat van een konijn hebben. Ze zien er lief uit, maar een paar jongens van het hostel vertelden dat ze hele scherpe tanden hebben, en dat ze toen ze de beestjes oppakten, naar gebeten werden.. Tot zover de leuke schattige dassies.

Nadat we beneden aangekomen waren, in de auto gestapt waren en naar huis wilden rijden, zaten er apen op de weg! We zeiden net tegen elkaar van ‘oah wat lief aapjes, stop de auto even zodat we een foto kunnen maken’ maar op het moment dat Elisia de auto stopte, kwam er een aap op de auto afgerend. We zijn dus toen maar snel doorgereden aangezien we geen deuken of iets in de auto wilden. Daarna zijn we terug gereden naar het hostel, hebben we onze spullen gepakt en hebben we nog bij een naastgelegen bistro geluncht. En toen was het weekend alweer om!

Tot nu toe was het weer hier heerlijk, maar dat was maandag wel even anders.. Het heeft serieus (en ik overdrijf niet) de héle dag geregend. En dan geen miezer-regen, maar het regende letterlijk pijpenstelen (weten we ook weer waar die uitdrukking vandaan komt). Gelukkig was het weer gister en vandaag een stuk beter en scheen de zon gewoon weer.
Komend weekend blijven we soort van ‘thuis’. Het is de bedoeling om zaterdag naar Kwantu Private Game Reserve te gaan, om daar op safari te gaan en olifanten van dichtbij te zien. Verder gaan we zondag waarschijnlijk een champagne ontbijt doen hier in de buurt. Ik ben benieuwd!